Aby deti mali zdravé zúbky

Aby deti mali zdravé zúbky

Zaujíma Vás čo robiť, aby Vaše dieťa poznalo zubný kaz a iné ochorenia dutiny ústnej len z rozprávnia? Máme pre Vás pár základných rád, ktoré Vám pomôžu to dosiahnuť!

1. Neoblizujte im lyžíčky, cumlík a nebozkávajte ich na pery. Nevedomky tým dieťaťu škodíte a prenášaťe na neho baktérie zubného kazu či paradontitídy.

 

 2. Navštívite zubného lekára vtedy, keď sa dieťatku prerežú prvé zúbky (ideálna je prvá návšteva do 1 roku života).

 

3. Pravidelne absolvujte kontrolné vyšetrenia. Pravidelné návštevy zubného lekára pomáhajú v prevencii vzniku zubného kazu. Dieťa si zvykne na prostredie a vytvorí si pozitívny vzťah so zubným lekárom. (Interval preventívnej prehliadky určí zubný lekár, na základe kazivosti a iných problémov). Ideálne je však na pravidelné kontroly chodiť dvakrát ročne.

 

 4. Musia mať poriadne vyčistené zúbky aspoň dvakrát denne. Dôležité je večerné čistenie pred spaním, po ktorom dieťa už pije iba čistú vodu. (V noci sa prudko znižuje tvorba slín a povlak, ktorý zostane na zuboch ich výrazne deštruuje).

 

 5. Podľa WHO by sa mali do 12 rokov deťom dočisťovať zuby, hlavne medzizubné priestory.

 

6. Ak si dieťa čistiť zuby nechce, je dôležitá pozitívna motivácia. Vysvetlite dieťaťu: keď si budeš zúbky poriadne čistiť, budú krásne biele, zdravé. Čistenie zubov nesmie dieťa považovať za nutné zlo, ale musí ho vnímať ako bezbolestné a potrebné. Ak je dieťa dostatočne staré na to, aby to chápalo a napriek tomu čistenie odmieta, vyskúšajte zmeniť polohu pri čistení alebo odpútavanie pozornosti (spievajte si, rozprávajte rozprávky) . Skúsiť môžte aj napr. elektrickú kefku, ktorá je pre deti „zábavnejšia“.

 

7. Sladkosti ak už musia byť, im dávajte zároveň s jedlom aby sa skrátila doba pôsobenia kyslín a cukrov na zuby. Nikdy nedávajte deťom sladkosti medzi jedlami.

 

8. Nestrašte ich. Vyhnite sa pred termínom návštevy aj vetám ako „To nebolí“ alebo „Nemusíš mať strach“. V podvedomí malého dieťaťa sú totiž výrazy ako „bolieť“ a „strach“ hlboko zakorenené – často práve na základe spomenutia týchto slov prichádzajú na myšlienku strachu.

Autor: MDDr. Ingrid Rehorovská